Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu

Siem Reap

Blijf op de hoogte en volg Fem & Sjan

05 Januari 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hela!

Siem Reap, de stad met het grootste religieuze bouwwerk ter wereld: de Angkor Wat. De tempel Angkor Wat is gebouwd tussen 1113 en 1145 en is de grootste etageperamide op het Zuidoost- Aziatische vasteland. Genoeg redenen voor ons om een kijkje te nemen dus!
We namen contact op met Mut Sameth, de gezellige en enthousiaste tuktuk-driver waarvan we het telefoonnummer via Debby (collega Fem) en Pieter hebben ontvangen. Mut heeft ons in 2 dagen alle 'ins & outs' van Siem Reap verteld en de mooiste plekjes laten zien.

De eerste dag hebben we Angkor Wat (tijdens sunrise), Angkor Thom en Ta Prohm (de tempel waar de film Tomb Raider is opgenomen) bezocht. De foto's spreken voor zich...

De volgende dag heeft Mut ons het platteland van Siem Reap laten zien. We hebben een school bezocht waar we, door middel van het uitdelen van ballonnen, de lessen mochten verstoren. :) Mooi om te zien dat er meteen kinderen naar je toe komen en in het Engels vragen hoe je heet en hoe oud je bent. Op deze manier oefenen ze de Engelse taal. Op de reguliere scholen wordt geen tot weinig Engelse les gegeven. Mut vertelde ons dat de particuliere scholen beter zijn en ze hier wel structureel Engelse les krijgen. De particuliere scholen zijn voor lang niet iedereen te betalen, ook al is het maar 8 dollar per maand.
Na het bezoeken van de school zijn we met Mut mee naar zijn huis gereden, waar zijn vrouw en kinderen op ons zaten te wachten. We hebben heerlijk gegeten en meegeholpen met het snijden van de rijst. We werden natuurlijk uitgelachen omdat het er een beetje knullig uitzag... Wat een zwaar werk in de brandende zon. Respect!
Prachtig om te zien dat de mensen hier maar een ruimte nodig hebben waarin ze leven. Soms denken we wel eens: 'Waarom kan dit in Nederland niet'. De mensen zijn zo creatief en relaxed. Iedereen helpt elkaar en ze zijn tevreden met iets kleins als een blikje fris of een ballon. WAAN!
Na nog even gezellig bij het huis gezeten te hebben, besloten we om terug naar de stad te gaan. Hier 'herontmoeten' we Beth en Ilse, waar we onder het genot van een wijntje/biertje een inimini feestelijke reünie mee hebben gevierd. We hebben nog even genoten van de gezelligheid van Siem Reap, het knusse gevoel wat het je geeft en de gezellige sfeer die er heerst.

Vandaag zijn we naar het weeshuis Sunrise Angkor Children's Village geweest. Hier hebben we 57 kinderen in de leeftijd van 2 tot en met 18 jaar bezocht. De organisatie staat op eigen benen en wordt niet meer gesteund door de staat (ook wel bekend als NGO: Non Governmental Organization). De kinderen wonen hier, krijgen te eten, gaan naar school en zonodig krijgen ze psychologische hulp. Het zijn kinderen waarvan de ouders uit beeld zijn, in welke vorm dan ook. Indrukwekkend en mooi om te zien hoe zo'n organisatie ervoor zorgt dat er een toekomst is voor al deze straatkinderen. Het was ook wel weer even heftig om te horen onder wat voor omstandigheden deze kinderen hebben geleefd. Vooral als je bij terugkomst van het weeshuis kinderen ziet bedelen of tussen de vuilnis op zoek ziet gaan naar blikjes en flesjes waar ze statiegeld voor krijgen.

Cambodja is een prachtig land met mooie en treurige dingen. Het zet ons aan het denken... We leren onszelf beter en beter kennen door alle ervaringen die dit land ons tot dusver geboden heeft!

Vanavond gaan we weer terug naar Sihanoukville, waar we Simone (vriendinnetje uit Nederland) gaan zien. Even een paar daagjes genieten van het strand en de eilanden rondom Sihanoukville, voordat we weer naar Thailand reizen.

Wij wensen jullie veel plezier met de voorpret van de 'vastelaovend' en het maken van jullie pakjes! Wij genieten nog even verder onder de Aziatische zon! :)

Liefs XXX

Check onderstaande link voor foto's!

• 05 Januari 2013 - 14:10

Ell:

Waat weer ein belaevenisse, aaf en toe veul ik mich ein bietje mei op reis. Foto's zien auk geweldig.
    Diek knoevel en tot, tot xxxx

• 05 Januari 2013 - 15:13

Denise:

Wat ein leuk verhaol weer! Fijn um te laeze en te zeen det geej 't daor zoe aan 't geneete ziet! Ik geneet heej met och mei :).

Koess X

• 05 Januari 2013 - 19:15

Resie :

Schatjes wat weer ein waanzinnig verhaol , ik geneet met og mei.knuffel xxx

• 05 Januari 2013 - 19:55

Andre En Marie-louise:

geweldig die verhalen, geniet er maar van,tot weer.

• 07 Januari 2013 - 16:36

Hanpf En Emmie:

Hiël herkinbaar..., waat zien die kinder toch altiéd zoë geweldig dankbaar, al is maar mit ein ballunke.
    Weer ein gewewldig verhaol en ein ervaring riéker..!!

• 09 Januari 2013 - 18:18

Naomi:

Ben met plezier jullie verslagen aan het lezen. Heerlijk, krijg er kriebels van.
    Fijn dat jullie zo aan het genieten zijn en wat een mooie ervaringen....
    Heel veel plezier nog en tot over een maandje. Dikke xxxxxxxx voor jullie

• 09 Januari 2013 - 21:00

Debby:

Super tof det geej mut sameth ontmoet heb! Prachtvent! Geneet van og reis!!!

• 09 Januari 2013 - 23:08

Jacq.:

Nao ein reis waardeers ze weer det d'r gewuun drinkwater b os oet de kraan kump en nog hiel vuul andere dinge wao ze normaal neet b stil steis......zouden meer mensen moeten doen ;-)

Geneet d'r nog van sieskes x

• 14 Januari 2013 - 11:06

Marga Hermans:

Mooie blog, dames! En zo herkenbaar! Met een traan in m'n ogen denk ik terug aan mijn weken vrijwilligerswerk bij een weeshuis in de buitenwijken van Phnom Penh! Indrukwekkend, hè?!