Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu

Saigon

Blijf op de hoogte en volg Fem & Sjan

31 December 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Schatjes,

Daar zijn we weer! Hebben nog heel wat in te halen op het gebied van verslagen schrijven... Hierbij alvast het verslag over onze dagen in Saigon.

Vanuit Mui Ne zijn we naar het drukke Saigon afgereisd. Bij aankomst vlogen de auto's en scooters ons om de oren. Wat een drukte opeens! Toen we uit de bus stapten werd ons meteen een Guesthouse aangeboden. We liepen mee om te checken of het iets was. Toen de meneer van het Guesthouse ons naar donkere steegjes leidde, bedankte we hem vriendelijk en zijn we samen met Beth (een meisje uit Brazilie) op zoek gegaan naar een ander Guesthouse. En guess what: midden op de mainstreet voor heel weinig geld iets gevonden... Jeeej! We dropten onze spullen en zijn meteen met z'n drieën de stad in gehupst. Onderweg zijn we vier Zweden en een Schot tegengekomen die ook nog niet wisten wat ze gingen doen. Uiteindelijk besloten we met z'n allen naar een karaoke-bar te gaan. Hilarisch, een privé-karaoke-hokje (zoals je dat op TV bij Chinezen/Japanners ziet) en iedereen zong uit volle borst mee! Geslaagde eerste avond! :)

De tweede avond hebben we met dezelfde groep en nog een aantal anderen Kerstavond gevierd. Iedereen had voor 50.000 Dong (ongeveer 2 euro) iets gekocht en hierna volgde het traditionele Zweedse Kerstspel met dobbelstenen. Na een heerlijk Kerstdiner zijn we in een bar beland. Hier was niet veel te doen en dus besloten we onze eigen muziek op te zetten. Resultaat: de tent stond binnen no time vol. We zetten 'vastelaovend' muziek op en de tent stond op z'n kop! Gezellig!!!

De volgende dag besloten we het tunnelcomplex van Cu Chi te gaan bezichtigen. Het complex is onderdeel van een nog groter tunnelnetwerk dat vrijwel onder heel Vietnam doorloopt. De tunnels waren de locatie van verschillende militaire campagnes tijdens de Vietnamoorloog. We kregen uitleg over de oorlog, waarom de tunnels gemaakt zijn zoals ze zijn, de vallen die er waren etc. Ook hebben we zelf een aantal meter mogen ervaren hoe het is om door zo'n tunnel te kruipen. Kruipen, want staan kun je er niet. Ondanks dat we het een toeristische attractie vonden, was het erg informatief!

Onze laatste dag in Saigon hebben we besteed aan de Mekong Delta. We zijn over een klein gedeelte van de Mekong rivier (in het zuiden van Vietnam) gevaren en hebben een aantal stops gemaakt bij o.a. een 'bijenfarm', waar we heerlijke typische honingthee (mat ong nhan) dronken, en bij een locale snoepfabriek. Hierna zijn we in kleine bootjes gestapt en hebben de locals ons rondgepeddeld. Verder hebben we nog mogen aanschouwen hoe de locals muziek maakten op zelfgemaakte instrumenten van bamboe en Vietnamese liederen zongen.
Deze tocht viel ons eerlijk gezegd iets tegen. Het was heel toeristisch en overal probeerden ze je iets aan te smeren en vroegen ze om een 'tip'. Wanneer je een tip gaf was dit in hun ogen te weinig.

Bij aankomst in Saigon werden we erop gewezen goed op onze tassen te letten, geen donkere steegjes te bewandelen en 's avonds uit te kijken met een taxi nemen. Dit laatste waren we de laatste avond in Saigon een beetje vergeten, toen we met 9 man lekker in de olie zaten. We besloten onze laatste avond met z'n allen goed af te sluiten. We dronken iets bij onze 'stamkroeg', waar we eerder die week de tent op z'n kop hadden gezet en besloten hierna wederom naar de karaoke-bar te gaan. We stapten in een taxi. Nadat de meter hoog opliep, vroegen we de taxichauffeur te stoppen omdat hij ons in onze ogen voor de gek aan het houden was. Na een aantal minuten stopte hij eindelijk en stapten we snel uit, met de mededeling dat we hier niet vor gingen betalen. De taxichauffeur werd boos en begon druk te bellen. Er kwamen locals die ons wilden helpen. Om een lang verhaal kort te maken adviseerde de locals ons om te betalen omdat er anders mannen met geweren zouden komen... We besloten meteen te betalen en vonden een eerlijke taxichauffeur die ons veilig naar ons guesthouse kon brengen. Dit keer voor een eerlijke prijs! :) Niets gebeurd gelukkig en we zijn weer even goed wakker geschud!

De ochtend van vertrek hebben we gratis mogen lunchen bij onze 'stamkroeg' omdat we deze een goede omzet hadden bezorgd. Hierna zijn we vertrokken naar Cambodja, Phnom Penh. Hierover, en over Sihanoukville (waar we inmiddels zijn en O&N gaan vieren), binnenkort meer.

Wij wensen iedereen een goed uiteinde en alvast een fantastisch 2013!!!

Liefs xxx

Ps: check de volgende link voor foto's!

• 31 December 2012 - 12:33

Silvia Hendrix:

Heerlijk om al jullie verhalen te lezen. Ik ben dol op Azie en geniet dus volop met jullie mee...heb t fijn samen!

• 31 December 2012 - 14:38

Huupke:

Ech iets Veur och um daor de tent op de kop te zette.Die minste zulle zich Waal laam geschrokke zien.waal beter oetkieke met de taxi's want det kan good mis goan.
    Alweer ein mooi verslaag,ut is Zoe wiet, ik bin sjeloers op och.
    Wee Winse och ein super oeteinde en ein fantastisch nie jaar, kus van Resie,Huub en
    Kai.(en natuurlijk van den hond, waf,waf,waf)

• 31 December 2012 - 16:48

Simone:

Ik kan het bijna niet meer bijhouden! :) Gelukkig zien we elkaar volgende week een paar daagjes in het echt!! Nog maar twee uurtjes en dan is het voor jullie al oud en nieuw!! Veel plezier sieskes en een hele dikke kus! ook voor Floris!! x x x x

• 01 Januari 2013 - 13:09

Hanpf En Emmie:

Moeije verhaole en moeije foto's..., zoë kinne weej ôgge trip meibelaeve en zien weej auk weer ein bietje in Azië. Vuuël plezeer..., weej winse ôg ein geweldig niejaor..!!

• 01 Januari 2013 - 17:14

Esther Klein:

Ha maedjes,
    Den iersten daag van ut nieje jaor zit d'r beej og al weer op en ik bin benieuwd nao waat geej weer heb belaef!
    Geneet!!!
    X Esther

• 04 Januari 2013 - 10:44

Edu & Sjaak :

Hmmmmm waat heerlik weer allemaol....as ik mien auge sloet dan zit ik stiekum in ein hukske mei te geneete. Weej zien óndertösse ouk alweer in ut Venloosche, wao ut veur ós waat aan de kalde kant is...brrrrrr. Gaon feutekes kieke van óch, krieg ik ut weer werm. -x-