Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Fem & Sjan - WaarBenJij.nu

Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Fem & Sjan

02 Januari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Soewuh sdee,

We zijn in Cambodja! Een prachtig land met een schrijnende recente geschiedenis.

Hierbij een korte samenvatting:
De Khmer Rouge (onder leiding van Pol Pot) was hier van 1975 tot 1979 aan de macht.
Dit hevig communistische regime geloofde dat Cambodja in het geheel zelfvoorzienend kon worden door het opdrijven van de rijstproductie. Pol Pot raakte namelijk onder de indruk van de bergvolkeren, die zelfvoorzienend waren en geen geldeconomie hadden.
Hij trachtte op bloedige wijze van Cambodja een communistische landbouwstaat te maken. Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden. Geld, onderwijs, godsdienst en privébezit werden afgeschaft. Huwelijken werden voortaan gearrangeerd en kinderen werden gescheiden van hun ouders.
Iedereen moest meewerken en iedereen die dat niet deed, in opstand kwam of op andere wijze een gevaar was (lees: intellectueel en dus in staat te bedenken dat dit alles niet zou gaan werken), werd geëxecuteerd. Vaak werden ze eerst opgesloten en gemarteld tot ze dingen bekenden die ze vaak helemaal niet gedaan hadden. Vervolgens werden ze vervoerd naar de Killing Fields voor executie, als ze niet al doodgemarteld waren.

Eind 2012 hebben we in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja, doorgebracht. Voor ons de plek om een van de vele Killing Fields en de S-21 (voormalig hogeschool die tijdens het Khmer Rouge regime omgedoopt was tot gevangenis) te bezoeken.

Wanneer we door de Killing Field in Phnom Penh lopen, krijgen we een misselijkmakend gevoel in onze buik... Het idee dat op deze plek mensen op verschrikkelijke wijze mishandeld en gedood werden, ontroerd ons.
Wanneer we langs de 'Killing Tree' lopen, krijgen we een brok in onze keel... We zien een boom die gebruikt werd om baby's, vaak voor de ogen van hun moeders, tegen dood te slaan. Afschuwelijk!

Deze toch al trieste dag sluiten we af met de voormalige Tuol Svay Prey hogeschool, die door Pol Pot in 1975 omgebouwd werd tot de Tuol Sleng gevangenis (S-21). Hier werden mensen, vaak hooggeleerden, gemarteld en uiteindelijk gedood. We zien cellen, materiaal waarmee mensen werden gemarteld en foto's van hetgeen mensen werd aangedaan en van de overledenen. Onmenselijk en niet te bevatten!

Voor ons een heftig einde van 2012... Maar om 2013 vrolijk in te luidden, zijn we naar Sihanoukville (zuid-Cambodja) gereisd. Hier hebben we samen met Floris (mattie uit Oss) en een aantal andere Nederlanders O&N gevierd. Erg gezellig! We hebben nog nooit zo veel vuurwerk tegelijk gezien. Jammer van de 'slechte' commerciële house-muziek (we zijn té verwend) maar ondanks dat hebben we ons goed vermaakt!

Inmiddels zijn we in Siem Reap (noord-Cambodja). Daarover binnenkort meer!

-XX-

Ps: check onderstaande link voor foto's!

• 02 Januari 2013 - 19:14

Hanpf En Emmie:

Heej wuurse stil van....!!!

• 02 Januari 2013 - 19:14

Hanpf En Emmie:

Heej wuurse stil van....!!!

• 02 Januari 2013 - 19:15

Tanja:

Indrukwekkend maedjes... Kan mich veurstelle desse dao ff stil van wuurs. Knoevel xxx

• 02 Januari 2013 - 19:15

Hanpf En Emmie:

Per ôngelök 2 kiër stil van gewaore...

• 02 Januari 2013 - 20:34

Marieke En Juul:

Bedank veur de geschiedenisles. En nou gauw weer zoepe!

• 03 Januari 2013 - 14:25

Elly Billekens:

Wat een mooie reis voor jullie.
    Jullie krijgen wel veel te zien,mooie maar ook aangrijpende dingen.
    Wel iets om bij stil te staan.

• 03 Januari 2013 - 16:29

Fam Voermans Hendrix. :

indrukwekkend, om bij stil te staan,wat hebben wij het toch goed zeg.

• 03 Januari 2013 - 18:59

Huupke:

Pffffffffffff, en weej maar klage, erg indrukwekkend.

• 04 Januari 2013 - 14:24

Ell:

Um met de waörd van andere te beginne, heej wuurs se ech stil van. Waal auk ein hiele ervaring rieker dink ik.

• 05 Januari 2013 - 13:39

Mirjam Van Elderen: